Artistihaastattelu: 501

KEHDON artistihaastatteluun ajelehti pääkaupunkiseutulainen lahjakas dubstep-tuottaja 501 a.k.a Jussi Leväsalmi. Jussi on tullut aiemmin tutuksi Contour-nimellä drum ‘n’ bassin parissa. Haastattelussa Jussi mm. vinkkaa dubstepin tuottamisesta kiinnostuneille muutamia neuvoja alkuun pääsemiseksi.



Artistihaastattelu: 501


Teksti: Anssi Uimonen Kuvat: Raver 71, Aleksi Alku

Kuka on 501?

– Oikea nimi on Jussi ja musiikkiharrastus alkoi jouluna -93, kun pukki toi klassisen kitaran. Alkukankeudesta huolimatta harrastus jatkui ja soittelin erilaisissa bändeissä ja kokoonpanoissa aina vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen puoleen väliin asti. Aika alkoi kuitenkin jossain vaiheessa olla kortilla, enkä ehtinyt enää treeneissä juosta, joten siirryin tuottajapuolelle.  Vuodesta 2003 tein junkkaa nimellä Contour ja IDM:ää, jälkimmäistä lähinnä pöytälaatikkoon. Sittemmin, vuodesta 2008 eteenpäin on illat ja yöt menneet 140 bpm- klubimusiikin parissa nimellä 501. Isoin saavutus tähän mennessä on pääsy Chase & Statuksen More Than Alot -levymerkille.

Pistetään kuulumisia heti kärkeen, eli kuinkas hurisee?

Moro Anssi, kiitos erittäin hyvin. Kevättä rinnassa ja paljon mielenkiintoisia projekteja käynnissä niin musapuolella kuin siviilissä. Inspiroitumisen aikaa!

Olet siirtynyt ”musiikillisessa evoluutiossa” eteenpäin drum ’n’ bassin tuottamisesta dubstepiin. Mikä sai sinut vaihtamaan dubstepiin?

Lähinnä se, ettei dubstepissä (tai miksi ikinä 140 bpm puoltempomusaa pitäisikään kutsua) ole niin vahvasti normitettu onnistumisen reseptejä, vaan voi aika vapaasti ite kokkailla keitoksensa. Junkkapuolella ei vaan ollut mulle tarpeeks ilmaa! Dubstepissa on se hyvä puoli, että se ei ole niin lukittautunut omaan lokeroonsa kuin junkka, koska sitä kuuntelee niin monenlaiset ihmiset riippumatta genrerajoista, mistä varmaan johtuu “dubstepin” helppo lähestyttävyys.

Nykypäivän trendinä näyttää olevan se, että drum ’n’ bassin parista siirrytään tuottamaan dubstepiä, mikä tuottajia dubstepissä viehättää, matalammat bassotaajuudet ja synkempi atmosfääri? Uutuuden viehätys?

Yleisesti ottaen syitä genresiirroksiin on varmaan yhtä monta kuin siirtyjiä, joten aika vaikee ehkä sanoa mitään yksittäistä nimittäjää. Jonkin verran varmaan vaikuttaa tämän hetkinen junkan pienimuotoinen identiteettikriisi, missä sen pitää keksiä ittensä uudelleen, ehkä sitten hakemalla vauhtia jostain muualta. Luulisin, että tekee ihan hyvää junkalle ottaa vaikutteita välillä muualtakin kun itsestään.

Mitään muuta syytä siirrokseen ei mulle ollut kuin se, ettei junkan tekeminen enää tuntunut musiikillisesti mielekkäältä. Junkan jälkeen tein aluksi jonkin aikaa elektroa, housea ja pari biisiä dubstepia. Dubstepissa tuntui olevan vähiten mitään valmiiksi normitettua “hyvän biisin” reseptikirjaa ja sen takia  se  kai sitten eniten viehätti.

Jos verrataan dubstepiä ja drum ’n’ bassia tuottajan näkökulmasta, niin mahdollistaako dubstepin  tuottaminen enemmän kuin drum ’n’ bass? Dubstep on kuitenkin perusluonteeltaan kokeellisempaa ja ainakin omasta mielestäni sallii enemmän kuin drum ’n’ bass.

Olet tasan oikeilla jäljillä. Dubstep sallii enemmän tilaa tehdä juttuja omalla tavalla. Mä oon friikahtanut joihinkin omiin tapoihin kokeilla erilaisia idiksiä ja yhtä valmista biisiä varten mulla on yleensä projektifolderissa ainekset kolmeen uuteen. Dubstep/140 bpm -puolella kummallistenkin idisten käyttäminen onnistuu helpommin. Ja tätä kautta lopputuloksena syntyvät biisitkin on keskenään erilaisempia. Onhan siinä tietysti kyse myös tempon suomista mahdollisuuksista. Matalampaan tempoon mahtuu enemmän sisältöä.

Olet myös saanut kansainvälistä tunnustusta ja sinut on kiinnitetty Chase & Statuksen More Than Alot-labelille. Miten opastaisit nuorta ja lahjakasta tuottajaa etenemään urallaan? Rankkaa promoamista ja oman tuotannon levittämistä pitänee harrastaa?

Rankka ja aggressiivinen promoaminen on väärä lähestymistapa, koska se lähinnä rasittaa vastaanottajaa! Pikemminkin asiallinen promoaminen on se avainsana. Tärkeintä on valita promoamisen kohde tarkkaan ja tehdä viesti helposti lähestyttäväksi. Toinen asia on ihan perus networking eli uutena artistina kannattaa käyttää vähän aikaa tutustua alan muihin vaikuttajiin ja sitä kautta usein tulee paljon hyviä uusia kontakteja ja mahdollisuuksia. Oikeastaan menestyksen resepti piilee siinä, ettei lannistu vaikka yhdeksän kymmenestä lafkasta ei innostu sun biiseistä.

No mitäpä jos esimerkiksi minä olisin kiinnostunut dubstepin tekemisestä, miten neuvoisit minut pääsemään alkuun?

Ensin laitat välineet kuntoon, eli hankit jonkun mielekkään platformin musan tekemiselle. Nykyään suurin osa tekee tietokonepohjaisesti hommia, mikä onkin yksinkertaisin vaihtoehto.

Itse olen inspiraationi löytänyt omien arkirutiinien ylläpitämisestä ja elämän balansoimisesta. En pystyisi tekemään duunejani hyvin ellei olisi mahdollisuutta uppoutua töiden jälkeen totaalisesti musiikin tekemiseen. Kumpikin ruokkii toisiaan. Ihmiset on tietty erilaisia ja joku muu saattaa löytää inspiraationsa teen lipittämisestä, mene ja tiedä. Kyse on kuitenkin luovasta prosessista, joten parasta olisi virittää tuottamisympäristö luomisprosessille sopivaksi.

Teknisellä puolella on nettifoorumeilla todella paljon neuvoja vinkkejä ja muuta hyödyllistä alkuun pääsemiseksi. Tärkeintä on loppupeleissä löytää ne omat soundit ja fiilikset, joista lähtee kanavoimaan sitä inspiraatiotaan.

Ja nyt kun minulla on tämä seuraava tanssilattian tappaja masteroituna, minnepäin sitä tarjoaisin? Keneltä saisin parhaat sparraukset?

Lähetä bangeri ensin muutamalle luotto DJ:lle ja kysele mikä fiilis niillä on. Sit jos vieläki näyttää siltä, että kyseessä on tappajaraita niin sopivin saatesanoin demoa menemään isommille DJ:lle ja lafkoille tietysti myös. Sen jälkeen irtisanot päivätyön ja ostat asunnon Bahamalta. Helppoa!

Mitä on luvassa dubstep-puolella tulevaisuudessa, isompaa julkaisua kenties?

Dubstep -puolella on luvassa mielenkiintoinen kevät.  Remiksirintamalla on ollut aika kiireistä lähiaikoina: avautui mahdollisuus tehdä kotimaiselle syntsapoppisbändille nimeltä TVOFF remiksi uudelle “Music Machine” EP:lle ja Boogieman 501 remix onkin nyt pihalla hyvissä levykaupoissa ja digitaalisestikin ihan just.

Samalla sapluunalla on tulossa Uusi-Seelantilaisen Minuit:n biisistä Daddy-O remiksi aivan tuota pikaa. Klipit löytyy kotisivulta www.myspace.com/501dubz.

Omia soolojulkaisuja on myös tulossa jonkin verran:

  • Z Audio Ltd:ltä “12 (“Beast Within” / “Back Up“), josta on promot ihan just tilattavissa. Full release seuraa heti perään + digijulkaisu.
  • Off Road Recordsilla olis kanssa ihan kohta “12 pihalla (“The Eyes Never Lie” / “Downplay“)
  • ja yksi astetta melodisempi paketti Rwina Recordsilta “12 (“St. Ives” ja “Higher Ground“). Sama partituuri on näissäkin eli ensin vinyyli ja sitten digijulkaisu.

Samaan syssyyn mainittakoon, että MTA:lla pari kuukautta sitten julkaistu “Insanity” on tulossa Get Darkerin “This is Dubstep vol 2“:lle. Julkaisu on yks isoimpia Dubstep -nimellä kulkevan genren kokoelmia tällä hetkellä, ja siitä löytyy monia viime vuoden isoimpia stygejä kasattuna kahdelle CD:lle. Julkaisupäivä on 27.3.2010.

Yhteistyö Chase & Statuksen kanssa jatkuu myös muutenkin ja kattellaan poikien kanssa rauhassa jos löytyy jatkossakin oikeat styget More Than Alot -lafkalle.

Todella paljon kamaa siis tuloillaan, toivotaan vaan että kaikki ehtii ulos ajallaan!


Video: 501 – Mind Control @YouTube

Ja miten on drum ’n’ bassin tuottamisen laita? Onko kyseinen genre ”luovalla tauolla” pitkäänkin?

Junkan tuottaminen on mulla tällä hetkellä pahemmin jäässä ku ahtaajien lakon sovittelu konsanaan! Kun ei ole oikeastaan mitään uutta annettavaa siihen skeneen just nyt niin keskityn lähinnä seuraamaan uusia julkaisuja.

Musiikki saa ihmisen aina tietynlaiseen olotilaan, rankka metalli kenties voimakkaaseen aggressioon ja reggae leppoisaan ja huolettomaan olotilaan. Jos dubstep olisi olotila, mikä olotila se olisi?

Mulle dubstep olisi “pieni virnistys”. Ihan vaan sen takia, että se on usein se tahtotila mikä muhun musassa uppoo. Pikkasen rujo, mutta kuitenkin sopivan häveliäs että melodialle jää tilaa. Dubstepia usein pidetään jotenkin meditatiivisen tai diipin ajattelutavan allegoriana mut mä näen “dubstepin” vaan tanssimusiikin tempoa määrittelevänä terminä. Saman katon alle mahtuu monenlaista menijää.

Jos sinun pitäisi kuvailla omaa soundiasi jollekin ihmiselle parilla lauseella, mitä sanoisit? Miltä kuulostaa 501-soundin hissipuhe?

Teen klubimusiikkia, jossa on klassisen draaman elementit eli alku, keskikohta ja loppu. Lataavien introjen jälkeen vähän rymistellään ja paukutellaan pyssyjä, mut lopulta hyvikset voittaa aina!


Ja vakituiset KEHTO-pikakyssärit:

Suurin inspiraatiosi lähde?

Hyvä musiikki. Edellämainitun puute. Hyvät keikat.

Oman arvoasteikkosi korkeimmalla pallilla istuva tuottaja?

Quincy Jones.

Edellisestä kysymyksestä kotimainen versio?

Maki Kolehmainen!

All time TOP 3 julkaisut?

1. Prodigy – Music for the Jilted Generation
2. Daft Punk – Homework
3. Led Zeppelin – Houses of the Holy

Paras paikka soittaa?

Redrum (HKI) on todella jees. Playgroundissa (HKI) on ollu kans aina hauskaa ja kokemus Rumbleista Lahdessa oli suhteellisen timangi.

Kun ihmiset kysyvät keikkamatkoilla kotimaastasi Suomesta, mistä mainitset aina ensimmäiseksi?

Kaipa se perinteinen small talkin aihe on se ikuinen kylmyys ja pimeys. Ja naiset.

KEHTO kiittää ja kumartaa ajatuksistasi, Jussi. Heitähän loppuun vielä shout-outit lukijoillemme.

Isot shoutit kaikille Suomen lupaaville nuorille ja vanhoille tuottajille, promoottoreille ja Kehtoa lukevalle klubikansalle! Väkevät terveiset myös kaikille tuottajille/artisteille ketkä tekee musaa riippumatta olosuhteista! Torilla tavataan…

Aiheeseen liittyvää @ KEHTO


[tweetmeme]


Lisää aiheeseen liittyvää:

  1. Artistihaastattelu: Physics
  2. Artistihaastattelu: Trisector
  3. Artistihaastattelu: DJ Orion
  4. Kuvareportaasi: Superstition Saturday Pt.1 @ Club Venue Helsinki 18.02.2012
  5. Kuvareportaasi: Superstition – Acid Save My Soul @ Bassment Helsinki 31.08.2011